Конструкція вихлопної системи
Щоб автомобіль працював справно, всі його системи повинні бути правильно налаштовані і не повинні мати поломок. При цьому основних вузлів авто не так багато і до них відноситься вихлопна система. Вона знаходиться під дном кузова. При цьому вихлоп жорстко з'єднаний із блоком двигуна, але не жорстко на рухомих підвісах із нижньою частиною кузова. Рухливе кріплення до кузова необхідне для того, щоб вібрації, що виникають у вихлопі, не передавалися корпусу авто.
Давайте детальніше розглянемо питання, навіщо потрібна в автомобілі вихлопна система, і з яких компонентів вона складається?
Навіщо потрібна вихлопна система?
Можна сказати, що система вихлопу грає дуже важливу роль і виконує кілька функцій. Їх варто зазначити:
- транспортування відпрацьованих газів від двигуна за межі автомобіля, при цьому це робиться так, щоб вони не потрапляли до салону та не отруювали водія та пасажирів;
- суттєве зменшення (гасіння) нестерпно гучних і різких звуків, що виникають під час роботи двигуна;
- очищення вихлопних газів від екологічно шкідливих продуктів горіння;
- участь у процесі коригування роботи двигуна залежно від режиму їзди;
- поступове зниження температури відпрацьованих газів.
Деякі функції слід прокоментувати. При запаленні та вибуху в блоці циліндра паливної суміші з'являється дуже гучний звук. При відкритті випускного клапана звукова хвиля потрапляє у вихлопну систему, де її потрібно погасити. Цим переважно займаються дві деталі: глушник і резонатор. З їхньою допомогою вдається знизити енергію хвилі звуку настільки, що вона на виході виявляється прийнятною для слуху людини.
З приводу очищення від шкідливих для екології продуктів горіння палива, цим у вихлопі займається спеціальна деталь, що зветься каталітичний нейтралізатор, у народі вона більше відома як – каталізатор. За допомогою хімічних реакцій у цій деталі вдається або повністю усунути, або частково перетворити особливо шкідливі сполуки на нешкідливі або майже нешкідливі. Для охорони навколишнього середовища каталізатор відіграє важливу роль.
Як впливає на режими експлуатації двигуна вихлопна система? У вихлопі встановлено датчик кисню, він визначає кількість О₂ у вихлопних газах. Залежно від кількості кисню, що реєструється, з подальшою передачею даних на блок управління автомобілем (бортовий комп'ютер), він коригує склад паливної суміші, що надходить у двигун. Так здійснюється оптимальне автоматизоване регулювання.
Із чого складається вихлопна система?
Якщо розглядати функції системи вихлопу, то важливо докладніше зазначити і ті основні вузли, з яких вона складається. При описі складу вихлопної системи ми рухатимемося від двигуна до задньої частини автомобіля. І так, тут можна назвати:
- колекторні труби та колектор, ця деталь відповідає за прийом відпрацьованих газів з двигуна при відкритті випускних клапанів, на неї ж припадають максимальні звукові, вібраційні та температурні навантаження;
- перший лямбда зонд, який відповідає за реєстрацію кількості кисню у вихлопній системі та передачу даних на бортовий комп'ютер, останній на підставі цих даних коригує склад паливної суміші та режим роботи мотора;
- каталітичний нейтралізатор, який відповідає за очищення продуктів горіння палива. На дизелях тут може бути ще присутній сажовий фільтр;
- другий кисневий датчик, у його функції входить контроль показника кисню у вихлопних газах, що виходять з каталізатора. Так перевіряється справність та штатний режим роботи каталітичного нейтралізатора;
- гофра - важливий компонент, який дозволяє істотно знизити вібрації, що передаються по вихлопу, дана деталь має часткову рухливість, за її допомогою виходить продовжити термін служби решти всіх деталей системи;
- проміжні та сполучні труби, за допомогою яких виходить з'єднати всі вузли системи в єдиний тракт та забезпечити герметичність;
- резонатор - перша деталь, що служить для того, щоб зробити роботу двигуна тихою. Ця деталь частково гасить енергію звукової хвилі та перешкоджає ефекту звукового резонансу;
- глушник - основний компонент, за допомогою якого виходить зробити автомобіль тихим, без цієї деталі машина була б нестерпно гучною;
- системи кріплень – муфти, фланці, зварні з'єднання, що з'єднують весь вихлоп у єдину систему;
- підвіси - що дозволяють не жорстко прикріпити компоненти вихлопу до кузова автомобіля;
- кінцева труба – єдиний видимий елемент тракту, з якого ми можемо спостерігати вихід відпрацьованих газів.