Яким є призначення резонатора?
Щоб автомобіль працював надійно, всі його системи мають бути справними та відповідним чином налаштовані. Однією з таких систем авто, укомплектованим двигуном внутрішнього згоряння, є вихлопна система. Цей вузол відповідає одразу за кілька функцій. До них можна віднести:
- виведення відпрацьованих газів таким чином, щоб вони не потрапляли до салону та не отруювали пасажирів та водія;
- суттєве зменшення шуму, що виробляється працюючим двигуном;
- очищення вихлопних газів від небезпечних для екології хімічних сполук, це досягається за рахунок каталітичного нейтралізатора, розташованого у вихлопі;
- участь у регулюванні складу паливної суміші, що подається до камер згоряння;
- зниження перед виведенням температури продуктів горіння паливної суміші.
Можна виділити й інші функції, але у разі ми зупинимося на можливості вихлопної системи зменшувати рівень шуму. Це робиться за допомогою двох основних деталей – резонатора, а також глушника. У цій статті ми зупинимося саме на резонаторі.
Що таке резонатор?
Резонатор - це спеціальна деталь вихлопної системи, основна функція якої - часткове гасіння звукової хвилі, що з'являється при роботі двигуна. Основне завдання резонатора – часткове розсіювання енергії інтенсивної хвилі звуку. Ця деталь ефективна проти пікових шумових навантажень, вона також може повністю запобігти такому явищу, як звуковий резонанс.
Варто вказати на те, що перебування поруч із працюючим двигуном, що не має вихлопної системи, для людського слуху нестерпне. Цей шум потрібно зменшити, це і є завдання системи глушника, в яку входить резонатор. Сильний шум від двигуна є серією дуже гучних пострілів, що є наслідком вибуху суміші палива і повітря в камері згоряння. Щоб зрозуміти процеси, які відбуваються у резонаторі, необхідно розглянути його будову.
Із чого складається резонатор?
З яких компонентів складається дана деталь? Тут можна виділити такі її складові:
- система кріплення деталі до інших компонентів вихлопу (муфти, фланці, зварний шов тощо, залежить від конкретного автомобіля);
- вхідної труби з'єднаної з каталітичним нейтралізатором або гофрою з одного боку і до корпуса резонатора з іншого;
- вихідної труби, що з'єднує деталь з такою ж трубою глушника;
- герметичного та порожнього всередині корпусу;
- перфорованого патрубка, з'єднаного з вхідною та вихідною трубою, який проходить усередині корпусу по центру.
У деяких просунутих резонаторах у порожнині між перфорованою трубою та внутрішніми стінками корпусу розміщують звукопоглинаючий матеріал з хорошою стійкістю до дії підвищених температур. Такий матеріал додатково гасить звукові хвилі, що сумарно робить автомобіль тихішим. Це робить резонатор за будовою та принципом роботи схожим на прямоточний глушник. Однак у стандартних резонаторах нечасто використовують набивання, що поглинає звук, найчастіше простір усередині банки порожній.
Які процеси відбуваються у резонаторі? Хвиля звуку рухається вхідною трубою і потрапляє всередину корпусу на перфорований патрубок. У ньому на кожному з отворів перфорації відбувається розсіювання цієї хвилі, таке гасіння особливо ефективно на пікових частотах. Якщо є звукопоглинаючий матеріал, то ефект гасіння буде ще кращим. Далі вже ослаблена енергією звукова хвиля потрапляє в глушник.
Де встановлюють резонатор?
Якщо розглянути принцип дії резонатора, стає зрозуміло, що дана деталь буде встановлена завжди до глушника, якщо дивитися у напрямку від двигуна по потоку руху відпрацьованих газів. Відразу за ним встановлюється глушник. З'єднання здійснюється за допомогою труб.
Перед резонатором перебуватиме гофра або каталізатор, якщо ці компоненти не передбачені у вихлопній системі, а таке спостерігається у деяких особливо старих автомобілів, то резонатор з'єднується з приймальною трубою.
Варто зазначити, що необов'язково по штату резонатор має стояти у системі вихлопу. На деякі малолітражні чи дизельні автомобілі його не ставлять. Така конструкція означає, що одного глушника достатньо для виконання завдання гасіння хвилі звуку. Однак у більшості випадків ця деталь стоїть у вихлопній системі.